W Poznaniu pojawią się znaczące zmiany w infrastrukturze kolejowej. Do końca 2027 roku, obwodnica kolejowa miasta, która do tej pory była wykorzystywana głównie do przewozów towarowych, zostanie dostosowana do potrzeb ruchu pasażerskiego. Planowane prace mają na celu stworzenie efektywniejszego systemu komunikacji miejskiej i zwiększenie mobilności mieszkańców oraz osób dojeżdżających do Poznania.
Projekt, który zakłada kompleksową przebudowę i modernizację istniejącej infrastruktury kolejowej, obejmuje m.in. remont około 70 km torów na siedmiu liniach kolejowych oraz budowę nowych przystanków i modernizację istniejących. Na trasie obwodnicy powstaną nowe przystanki, takie jak Franowo, Kobylepole czy Naramowice, które będą wyposażone w nowoczesne węzły przesiadkowe, ułatwiające mieszkańcom korzystanie z różnych środków transportu publicznego.
Dodatkowo, w ramach projektu przewidziano budowę estakady nad rzeką Wartą oraz modernizację 21 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty czy wiadukty. Szczególną uwagę skupiono także na bezpieczeństwie, planując modernizację 18 przejazdów kolejowo-drogowych, z których 14 zostanie wyposażonych w nowe systemy zabezpieczeń.
Prace budowlane mają rozpocząć się w lipcu, a ich zakończenie zaplanowano na grudzień 2027 roku. Całkowity koszt projektu wynosi 1,4 mld złotych netto, a realizacja leży w rękach konsorcjum firm, w skład którego wchodzi Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. jako lider, oraz Alusta S.A. i Intop Warszawa Sp. z o.o. jako partnerzy.