Poznański węzeł kolejowy czeka gruntowna modernizacja. PKP PLK podpisało umowę wartą 39 milionów złotych na opracowanie dokumentacji projektowej, która ma określić kierunki rozwoju kolejowej infrastruktury w stolicy Wielkopolski. W planach jest między innymi budowa nowego dworca głównego oraz zwiększenie przepustowości całego systemu.
Poznański dworzec główny już teraz jest drugim najważniejszym węzłem kolejowym w Polsce, obsługującym dziennie około 450 pociągów i 68 tysięcy pasażerów. Liczby te stale rosną – w 2023 roku przez stację przewinęło się aż 25 milionów podróżnych, co stanowi wzrost o 3 miliony w porównaniu z rokiem poprzednim.
Firma która wygrała przetarg na przygotowanie dokumentacji, ma czas do 2029 roku na opracowanie szczegółowych rozwiązań.
Plany zakładają między innymi modernizację układów torowych oraz integrację z planowaną linią kolei dużych prędkości, która ma połączyć Poznań z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Modernizacja jest niezbędna w obliczu rosnącego zapotrzebowania na transport kolejowy. Według prognoz, w najbliższych latach liczba pasażerów może przekroczyć 30 milionów rocznie. Zakłada się, że po przebudowie poznański węzeł będzie mógł obsłużyć nawet 1000 pociągów na dobę, co stanowi dwukrotność obecnej przepustowości.
W ramach projektu planowana jest kompleksowa przebudowa stacji Poznań Główny. W miejscu niewykorzystywanego starego budynku mają powstać dodatkowe tory i perony, nad którymi zostanie wzniesiony nowy, funkcjonalny dworzec. Jego projekt ma zostać wyłoniony w konkursie architektonicznym, organizowanym we współpracy z władzami miasta.
Dokumentacja obejmie również analizę możliwości utworzenia nowych przystanków kolejowych w różnych częściach aglomeracji. Rozważane są lokalizacje na Łazarzu, Jeżycach, Pokrzywnie, Świerczewie oraz w podpoznańskich Plewiskach. Ma to zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców i zachęcić do częstszego korzystania z tego środka transportu.
Plany zakładają także poprawę bezpieczeństwa poprzez eliminację kolizyjnych skrzyżowań torów z drogami. Przewiduje się budowę bezkolizyjnych przejazdów m.in. na ulicach Starołęckiej, Opolskiej, 28 Czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie.
Wszystkie projektowane rozwiązania będą konsultowane z władzami miasta, PKP S.A., przewoźnikami oraz konserwatorem zabytków. Szczególną uwagę zwraca się na koordynację planów kolejowych z miejskimi inwestycjami, takimi jak rozbudowa trasy tramwajowej na Naramowice.