W północno-zachodniej części Poznania rozpoczął się kluczowy etap budowy wiaduktów nad torami kolejowymi – montaż potężnych stalowych belek konstrukcyjnych, z których najcięższe ważą 21 ton.
Mieszkańcy Podolan i kierowcy korzystający z drogi krajowej nr 92 już w przyszłym roku będą mogli zapomnieć o irytującym oczekiwaniu przed przejazdami kolejowymi. Na linii Poznań-Piła powstają właśnie dwa wiadukty oraz kładka pieszo-rowerowa.
Na plac budowy przy ulicach Lutyckiej i Golęcińskiej od początku grudnia sukcesywnie dostarczane są stalowe elementy konstrukcyjne. Największe wrażenie robią belki przeznaczone dla wiaduktu na Lutyckiej – każda z nich ma 40 metrów długości i masę 21 ton. Nieco mniejsze są komponenty dla przeprawy na Golęcińskiej, mierzące 36 metrów i ważące 15 ton.
Montaż tak masywnych elementów bezpośrednio nad torami może odbywać się wyłącznie w nocy, gdy możliwe jest czasowe wyłączenie trakcji elektrycznej. Prace mogły ruszyć dzięki wcześniejszemu przygotowaniu przyczółków wiaduktów.
Równolegle prowadzone są prace przy budowie nasypów dojazdowych. Na Golęcińskiej stało się to możliwe po listopadowym zamknięciu fragmentu ulicy dla ruchu i wytyczeniu objazdu dla autobusów komunikacji miejskiej. W rejonie Lutyckiej jeden z nasypów, prowadzący od ronda Obornickiego, jest już na etapie układania asfaltu.
Inwestycja obejmuje również gruntowną modernizację okolicznego układu drogowego. Na ulicy Szczawnickiej trwają roboty brukarskie, a odcinek Podolańskiej między wiaduktami został już wyposażony w nową jezdnię, chodniki po obu stronach oraz ścieżkę rowerową po zachodniej stronie.
Na skrzyżowaniu ulic Podolańskiej, Golęcińskiej i Wojska Polskiego powstało nowe rondo, gdzie finalizowane są prace przy infrastrukturze dla pieszych i rowerzystów. Kolejne rondo budowane jest w rejonie ulic Koszalińskiej i Literackiej, gdzie obecnie trwa układanie nawierzchni, a kierowcy muszą stosować się do tymczasowej organizacji ruchu.
Realizowana we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla usprawnienia komunikacji w tej części miasta. Planowane zakończenie wszystkich prac przewidziano na ostatni kwartał 2025 roku.