Nowoczesny Mercedes eCitaro Fuel Cell, łączący technologię baterii elektrycznych z ogniwem wodorowym, rozpoczął testy w stolicy Wielkopolski. Autobus o zasięgu minimum 450 km będzie obsługiwał wybrane linie miejskie do końca kwietnia 2025 roku.
Dwunastometrowy Mercedes eCitaro Fuel Cell pojawił się na ulicach miasta i będzie regularnie kursował na liniach 169, 178 oraz 190. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oznaczyło testowany pojazd numerem bocznym 1600.
Zaawansowana technologia napędu
Innowacyjność testowego autobusu polega na połączeniu dwóch zeroemisyjnych technologii. Głównym źródłem energii pojazdu są baterie najnowszej generacji, które współpracują z wodorowym ogniwem paliwowym. Takie rozwiązanie znacząco zwiększa zasięg operacyjny, pozwalając na pokonanie co najmniej 450 kilometrów bez konieczności ponownego ładowania i tankowania.
Kierowcy mają możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy: wyłącznie na wodorze, z wykorzystaniem obu źródeł energii jednocześnie lub w trybie inteligentnym. Ten ostatni automatycznie dostosowuje sposób zasilania do specyfiki trasy, maksymalizując ekonomiczność pojazdu.
Cele i zakres testów
Współpraca MPK Poznań z Daimler Buses Polska zakłada testy autobusu do 28 kwietnia bieżącego roku. W tym okresie zarówno kierowcy, jak i pracownicy zaplecza technicznego będą mieli okazję zapoznać się z obsługą i eksploatacją pojazdu.
Głównym celem testów jest weryfikacja przydatności technologii w warunkach poznańskiej sieci komunikacyjnej. Doświadczenia zebrane podczas kilkutygodniowej eksploatacji mogą okazać się kluczowe przy podejmowaniu przyszłych decyzji inwestycyjnych związanych z rozwojem zeroemisyjnej floty przewoźnika.