Radny miejski Poznania Andrzej Prendke podjął interwencję w sprawie flag reklamowych umieszczonych na fasadzie gmachu Centrum Kultury „Zamek”. Sprawa wywołała dyskusję na temat dopuszczalnych form reklamy na obiektach historycznych w ścisłym centrum miasta.
news-poznanski-radny-chce-usuniecia-banerow-z-fasady-ck-zamek/">W sierpniu radny Prendke wystosował interpelację, w której zakwestionował zasadność umieszczania „prowizorycznej reklamy” na frontowej elewacji CK „Zamek” od strony ulicy Św. Marcin. Radny argumentował, że budynek, jako zabytek znajdujący się w obszarze objętym szczególną ochroną wynikającą z uchwały krajobrazowej, powinien być wolny od tego typu oznaczeń. Zasugerował również, że tak renomowana instytucja jak CK „Zamek” mogłaby promować się w inny sposób.
W odpowiedzi przedstawiciele CK „Zamek” wyjaśnili, że flagi nie stanowią reklamy, a jedynie informują o działalności instytucji oraz mieszczącym się w budynku Kinie Pałacowym. Podkreślono, że jest to jedyna forma informacji uzgodniona z Biurem Miejskiego Konserwatora Zabytków, która nie ingeruje trwale w strukturę budynku. Jako przykłady podobnych rozwiązań przytoczono renomowane światowe instytucje kultury, takie jak National Gallery i Tate Britain w Londynie czy Metropolitan Museum w Nowym Jorku.
Niezadowolony z tej odpowiedzi, radny Prendke złożył we wrześniu kolejną interpelację. Wyraził w niej obawę o powstanie niepożądanego trendu umieszczania podobnych oznaczeń na innych zabytkowych budynkach w mieście. Zaproponował również alternatywne rozwiązanie w postaci nośników typu „citylight” przed wejściem do budynku, które jego zdaniem byłyby bardziej estetyczne i nie przeszkadzałyby w fotografowaniu zabytku.
Urząd Miasta Poznania, odpowiadając na drugą interpelację radnego, poinformował, że zgoda na ekspozycję flag została wydana przez Miejskiego Konserwatora Zabytków jeszcze w 2012 roku. Podkreślono, że taka forma informacji jest powszechnie stosowana w obiektach kulturalnych na całym świecie. Dodatkowo zwrócono uwagę, że możliwość umieszczania tego typu banerów została uwzględniona w uchwale krajobrazowej przyjętej przez Radę Miasta Poznania.