Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 8 maja, 2025

Koniec z niedziałającymi schodami? Miasto planuje wymianę schodów ruchomych na Rondzie Kaponiera

Nowe schody ruchome zastąpią awaryjne urządzenia na poznańskim Rondzie Kaponiera. Zarząd Transportu Miejskiego wspólnie z MPK doszli do wniosku, że ciągłe naprawy są nieefektywne. Na wymianę urządzeń miasto planuje przeznaczyć 23,5 mln złotych, a na opracowanie dokumentacji projektowej zabezpieczono już 2,5 mln złotych.

Interpelacja radnego i skala problemu

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, radny Zbigniew Czerwiński, wystosował oficjalne zapytanie dotyczące ciągłych problemów z funkcjonowaniem schodów ruchomych na Rondzie Kaponiera. W swojej interpelacji wskazał, że niemal za każdym razem, gdy korzysta z tego węzła przesiadkowego, któreś z urządzeń jest wyłączone z użytku. Radny zwrócił uwagę, że problemy te były już przedmiotem zainteresowania kierowanej przez niego komisji, która ustaliła, że stopień awaryjności poszczególnych sekcji schodów znacząco się różni.

W dokumencie skierowanym do władz miasta Czerwiński poprosił o szczegółowe dane dotyczące czasu niedziałania poszczególnych sekcji schodów w 2024 roku, przyczyn ich wysokiej awaryjności, przedsięwziętych środków prewencyjnych oraz kosztów ponoszonych na naprawy.

Przyczyny awarii i trudności z naprawami

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w odpowiedzi na interpelację wyjaśniło, że głównym powodem częstych awarii są trudne warunki eksploatacyjne. Schody narażone są na zmienne warunki klimatyczne oraz intensywną eksploatację związaną z dużą liczbą pasażerów korzystających z węzła.

Istotnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie urządzeń są również akty wandalizmu. MPK zwróciło również uwagę na restrykcyjne przepisy bezpieczeństwa, które wymuszają wyłączenie całego urządzenia nawet przy drobnych usterkach, jak na przykład uszkodzenie pojedynczego “grzebienia” w stopniu schodów.

Problematyczna okazuje się także kwestia części zamiennych. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, do napraw można wykorzystywać wyłącznie oryginalne komponenty, które często trzeba sprowadzać z Chin. To znacząco wydłuża czas potrzebny na przywrócenie sprawności urządzeń.

Statystyki awarii i koszty utrzymania

Z danych przedstawionych przez MPK wynika, że w 2024 roku odnotowano 637 zgłoszeń awarii schodów ruchomych na Rondzie Kaponiera. Koszt wszystkich napraw przeprowadzonych w tym okresie przekroczył 269 tysięcy złotych. Dla porównania, w roku 2023 zgłoszono 716 przypadków wadliwego działania, a wydatki na ich usunięcie sięgnęły prawie 179 tysięcy złotych.

Warto zaznaczyć, że same urządzenia nie posiadają funkcji rejestrowania czasu przestojów. Informacje o awariach docierają do MPK różnymi kanałami – od pracowników firmy serwisowej, ochrony obiektu lub bezpośrednio od przechodniów.

Plan kompleksowej wymiany urządzeń

Zarząd Transportu Miejskiego uznał, że dalsza naprawa istniejących schodów ruchomych jest nieefektywna ekonomicznie. W odpowiedzi opracowano plan kompleksowej wymiany urządzeń na nowe modele, specjalnie dostosowane do wymagających warunków panujących w węźle komunikacyjnym Kaponiera.

Ile będzie to kosztowało?

– Całkowity koszt inwestycji: 23,5 mln zł brutto
– Środki na dokumentację projektową: 2,5 mln zł brutto (zabezpieczone podczas sesji Rady Miasta Poznania 11 marca)

Nowe schody będą zaprojektowane z uwzględnieniem specyficznych wyzwań tego ruchliwego węzła przesiadkowego.

Źródło: MIM
Strona głównaPoznańKoniec z niedziałającymi schodami? Miasto planuje wymianę schodów ruchomych na Rondzie Kaponiera