Kierowcy jadący ulicą Golęcińską na poznańskim Strzeszynie od 16 czerwca nie będą już musieli czekać przed zamkniętymi szlabanami. Pierwszy z dwóch planowanych wiaduktów nad trasą kolejową Poznań-Piła zostanie udostępniony do użytku.
Otwarcie pierwszej przeprawy
Poznańskie Inwestycje Miejskie poinformowały o zakończeniu budowy pierwszego obiektu mostowego.
Roboty rozpoczęte wiosną 2024 roku obejmowały nie tylko samą przeprawę. Modernizacji poddano również układ drogowy w okolicy – ulica Golęcińska otrzymała nowy przebieg, a Podolańska została zmodernizowana na odcinku od Lutyckiej do nowego ronda przy Wojska Polskiego. Dodatkowo powstało przedłużenie do Szczawnickiej, którą także przebudowano.
Zakres wykonanych prac
Inwestycja objęła wymianę podbudowy oraz nawierzchni jezdni. Mieszkańcy zyskali nowe chodniki i ścieżki rowerowe, których wcześniej brakowało w tej lokalizacji. Wykonawca musiał także przeprowadzić przebudowę kolidujących sieci podziemnych.
Po udostępnieniu wiaduktu przy Golęcińskiej, firma kontynuuje prace wykończeniowe i koncentruje się na drugiej przeprawie w ciągu Lutyckiej. Równocześnie trwają roboty przy kładce dla pieszych i rowerzystów nad torami oraz przy dojazdach do tych obiektów.
Kolejny etap – zamknięcie ulicy Lutyckiej
Prace na drugim wiadukcie przebiegają zgodnie z harmonogramem. Wykonano wszystkie roboty możliwe do realizacji bez wstrzymania ruchu. Pozostałe wymagają czasowego zamknięcia Lutyckiej na odcinku od cmentarza do skrzyżowania z Hezjoda.
Władze miasta zaplanowały zamknięcie na 28 czerwca, po zakończeniu roku szkolnego, gdy natężenie ruchu będzie mniejsze. Od tego momentu obowiązywać będzie tymczasowa organizacja ruchu z wyznaczonymi objazdami.
Objazdy i alternatywne trasy
Kierowcy jadący w stronę centrum będą mogli skorzystać z kilku opcji. Oprócz wcześniej dostępnych ulic Strzeszyńskiej i Biskupińskiej, możliwe będzie zjechanie z Lutyckiej w Golęcińską lub przejazd przez Koszalińską, nowy wiadukt i rondo łączące Golęcińską, Podolańską oraz Wojska Polskiego.
Pojazdy z kierunku Obornik Wielkopolskich jadące na zachód w stronę drogi krajowej nr 92 zostaną poprowadzone przez Witosa, Niestachowską i św. Wawrzyńca. Szczawnicka pozostanie nieprzejezdna do zakończenia robót na Lutyckiej.
Zmiany w komunikacji publicznej
Od 16 czerwca nastąpią modyfikacje tras autobusowych w rejonie inwestycji. Linie 164, 170, 195, 216, 226, 835, 836 oraz 837 będą kursować przez nowy wiadukt nad linią kolejową. Autobusy linii 160 pojadą trasą przez Zakopiańską, Szczawnicką, Podolańską, Wojska Polskiego i Nad Wierzbakiem.
Cele całej inwestycji
Projekt ma na celu usprawnienie komunikacji w północno-zachodniej części Poznania oraz przejazdu drogą krajową nr 92. Linia kolejowa łącząca miasto z Piłą przestanie stanowić barierę dla codziennych dojazdów do pracy czy szkół.
Kierowcy zyskają bezkolizyjny przejazd nie tylko nad torami, ale również nad Podolańską. Infrastruktura dla pieszych i rowerzystów obejmie także kładkę nad torowiskiem przy Lutyckiej. Rozwiązania te zapewnią bezpieczny dostęp do terenów rekreacyjnych przy pobliskim forcie oraz osiedli mieszkaniowych.
Mieszkańcy mogą już korzystać z przebudowanego ronda przy Koszalińskiej i Literackiej, które otrzymało docelowy kształt wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów. Inwestycja realizowana we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe ma się zakończyć w czwartym kwartale 2025 roku.