Zabytkowy skład wagonów tramwajowych SN4 i PN3 z MPK Kraków będzie kursował po wielkopolskiej stolicy, uświetniając obchody 145-lecia komunikacji miejskiej oraz stulecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. W ramach wymiany do stolicy Małopolski wyruszył poznański wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I wraz z doczepnym wagonem Carl Weyer.
Długoletnia współpraca między przewoźnikami
Inicjatywa wymiany zabytkowych pojazdów między Poznaniem a Krakowem nie jest nowością. Współpraca obu przedsiębiorstw komunikacyjnych trwa już kilka lat i przynosi widoczne korzyści.
Szczególnego znaczenia wymiana nabiera w kontekście przypadających w 2025 roku jubileuszy poznańskiej komunikacji. Obchody 145-lecia komunikacji miejskiej oraz 100-lecia komunikacji autobusowej stanowią wyjątkową okazję do prezentacji historycznego taboru.
Krakowskie tramwaje z bogatą historią
Zabytkowe wagony, które przyjechały z Krakowa, mają interesującą przeszłość sięgającą początku XX wieku. Wagon SN4 został wyprodukowany w 1910 roku w Ammendorf z przeznaczeniem dla komunikacji miejskiej w niemieckim Eberswalde. Do Krakowa trafił w 1941 roku, gdy likwidowano tamtejszą sieć tramwajową. W stolicy Małopolski eksploatowano go do lat 50. ubiegłego stulecia, po czym ze względu na niewielkie rozmiary wycofano z regularnego ruchu i przekwalifikowano na wagon techniczny.
Historię tego pojazdu zmieniło odkrycie go przez pasjonatów komunikacji w latach 80. Po zakupie, tramwaj przebywał najpierw w zajezdni w Nowej Hucie, a następnie w Składnicy Taboru Zabytkowego. Dzięki współpracy z niemieckimi miłośnikami tramwajów udało się pozyskać oryginalną dokumentację techniczną oraz fotografie z pierwszych lat użytkowania pojazdu w Krakowie, co pozwoliło na jego wierne odtworzenie.
Równie ciekawą historię ma przyczepa tramwajowa PN3 wyprodukowana w 1909 roku, która podobnie jak SN4, trafiła do Krakowa w 1941 roku. Wagony tego typu służyły w komunikacji miejskiej do końca lat 50. XX wieku, a po wycofaniu pełniły rolę magazynów lub elementów placów zabaw. Zrekonstruowany egzemplarz wiernie odwzorowuje oryginalny wygląd z uwzględnieniem modyfikacji wprowadzonych podczas eksploatacji w Krakowie.
Plany wykorzystania zabytkowych pojazdów
Krakowskie wagony będą głównie obsługiwać poznańską linię turystyczną oznaczoną literą H. Dotychczasowy skład przeznaczony do kursowania na tej trasie, złożony z wagonu silnikowego Typu I oraz doczepnego wagonu produkcji Carl Weyer, zostanie przeniesiony do Krakowa, gdzie będzie wozić pasażerów na tamtejszej Krakowskiej Linii Muzealnej.