Rozpoczęła się kompleksowa modernizacja połączenia kolejowego łączącego Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem. Inwestycja o wartości 154 milionów złotych netto, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, obejmie remont torów oraz przebudowę stacji na trasie Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie.
Dwa etapy wielkiej modernizacji
PKP podzieliło przedsięwzięcie na dwie części realizowane w różnych województwach. Pierwszy etap dotyczy 30-kilometrowego odcinka między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim w Wielkopolsce. Drugi obejmuje 20-kilometrową trasę od Międzyborza Sycowskiego do Grabowna Wielkiego na Dolnym Śląsku.
Wykonawcą prac w województwie wielkopolskim zostanie poznańska firma Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., która otrzymała kontrakt wart 68,1 miliona złotych netto. Roboty na dolnośląskim fragmencie, za 85,9 miliona złotych netto, zrealizuje konsorcjum składające się z trzech spółek: INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. Komandytowa, LWZ Sp. z o.o. oraz Trakcja System Sp. z o.o.
Kompleksowa przebudowa infrastruktury
Modernizacja przewiduje gruntowną przebudowę siedmiu stacji oraz przystanków. Inwestycja obejmie Pawłów Wielkopolski, Sośnie, Granowiec, Garki, Odolanów, Tarchały Wielkie oraz Topolę. Każda z tych lokalizacji otrzyma wysokie perony wyposażone w nowe wiaty oraz ławki dla oczekujących pasażerów.
Planowana jest instalacja nowoczesnego, energooszczędnego oświetlenia oraz montaż przejrzystego systemu oznakowania. Gabloty informacyjne będą zawierać aktualne komunikaty dla podróżnych. Szczególną uwagę poświęcono dostępności – powstaną pochylnie dla osób z ograniczoną mobilnością, a dla niewidomych pasażerów zainstalowane zostaną specjalne ścieżki naprowadzające na antypoślizgowej nawierzchni.
Wzmocnienie torów i bezpieczeństwa
Zakres robót obejmuje wzmocnienie podłoża kolejowego oraz wymianę szyn w miejscach wymagających naprawy. Na wielkopolskim odcinku planowany jest remont trzech obiektów inżynieryjnych, natomiast na Dolnym Śląsku modernizacji podlegać będzie 33 takie konstrukcje, w tym 24 przepusty, siedem wiaduktów oraz dwie ściany oporowe.
Znaczące ulepszenia dotkną również system bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W Wielkopolsce zmodernizowanych zostanie sześć skrzyżowań, między innymi w Topoli, Odolanowie oraz Sośniach. Na Dolnym Śląsku prace obejmą dwanaście przejazdów, z czego pięć w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej oraz Twardogórze otrzyma dodatkową sygnalizację świetlną i dźwiękową.
Harmonogram i zmiany w komunikacji
Pierwsza część inwestycji na odcinku wielkopolskim powinna zakończyć się do końca 2025 roku. Prace na dolnośląskim fragmencie trasy mają zostać ukończone do pierwszej połowy 2026 roku.
Od 15 czerwca na czas robót wprowadzono zmiany w komunikacji. Pociągi regionalne na trasie Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski zastąpiono autobusami. Składy dalekobieżne zostały przekierowane przez Krotoszyn.