Sprawdzanie zgód TCF
wtorek, 13 maja, 2025

Co się dzieje na budowie trasy kórnickiej w Poznaniu? (ZDJĘCIA)

Trwają prace przy przebudowie torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej i przystanków, wkrótce zaczną się nasadzenia drzew, a wszystko z uwzględnieniem interesów traszek z przyległego użytku ekologicznego. Przebudowa trasy kórnickiej posuwa się do przodu.

– Postęp robót widać na większości przebudowywanej trasy, czyli od ul. Jana Pawła II do os. Lecha – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Wyjątkiem jest fragment przylegający do użytku ekologicznego. Na tym odcinku prace rozpoczniemy wczesną wiosną, by nie zakłócać snu zimowego płazów. Do tego etapu przygotowujemy się od jesieni przy współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu.

Nawet wycinka drzew i krzewów odbywała się pod nadzorem herpetologicznym, by nie zaszkodzić płazom, które zimują pod ich korzeniami. Dlatego prace były prowadzone etapami.
– Pozyskane w trakcie prac konary i pnie nie zostaną wywiezione, a wykorzystane do budowy nowych zimowisk dla traszek i innych płazów na terenie użytku ekologicznego – dr inż. Mikołaj Kaczmarski z Katedry Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. – Prace zostały zaplanowane tak, by możliwa była kontynuacja czynnej ochrony realizowanej na tym terenie. Z tego względu materiał z wycinki wzbogaci siedliska płazów o nowe gałęziowiska i pniakowiska. Tego typu działania są już prowadzone od dekady.

Z kolei na samej trasie kórnickiej, na odcinku od ul. Jana Pawła II do os. Lecha, trwa wymiana zużytego torowiska i słupów sieci trakcyjnej na nowe, o odpowiednich parametrach technicznych. To nie tylko poprawi komfort i bezpieczeństwa pasażerów, ale też zmniejszy drgania i hałas przy przejeździe tramwajów, co na pewno spodoba się okolicznym mieszkańcom. Trwają też prace przy budowie infrastruktury podziemnej, m.in. sieci kanalizacji deszczowej.

W ramach przebudowy trasy wykonawca przebuduje też przystanki: przystanki Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy centrum handlowym) i Os. Tysiąclecia staną się dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, a zamiast jednego przystanku Polanka będą dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Przebudowane zostaną również trasy rowerowe i ciągi piesze, a wkrótce rozpoczną się nasadzenia 250 drzew oraz ponad 2 tys. metrów kwadratowych krzewów.

Przebudowa trasy kórnickiej ma się zakończyć jesienią 2023 roku.

Strona głównaPoznańCo się dzieje na budowie trasy kórnickiej w Poznaniu? (ZDJĘCIA)