Po ponad dwóch dekadach przerwy mieszkańcy północno-wschodniej Wielkopolski odzyskają dostęp do transportu kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę wartą niemal 200 milionów złotych netto na odbudowę linii między Wągrowcem a granicą województwa.
Powrót kolei po latach przerwy
Trasa kolejowa łącząca Gołańcz z Panigrodzem przestała funkcjonować w 2004 roku. Teraz, po ponad dwudziestu latach, mieszkańcy tego regionu ponownie będą mogli korzystać z transportu szynowego. Planowane prace obejmą całkowitą modernizację 27-kilometrowego odcinka, gdzie zostanie ułożony nowy tor z wzmocnionym podłożem, nowymi podkładami i szynami.
Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla komunikacji między dwoma województwami. Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk podkreślił, że rewitalizacja tego odcinka eliminuje białe plamy komunikacyjne i otwiera nowe możliwości połączeń między Poznaniem a Bydgoszczą. Dotychczas podróżni mogli korzystać jedynie z trasy przez Gniezno i Inowrocław.
Nowoczesny standard i bezpieczeństwo
Odbudowana linia będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością 120 kilometrów na godzinę, natomiast składy towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 80 km/h. Bezpieczeństwo zapewnią nowoczesne systemy sterowania oraz przebudowa trzynastu przejazdów kolejowo-drogowych.
Pasażerowie będą mogli korzystać z sześciu zmodernizowanych stacji: Roszkowa, Kobylca, Grylewa, Laskownic, Gołańczy i Panigrodzi. Dodatkowo powstanie całkowicie nowy przystanek w Wągrowcu przy ulicy Rogozińskiej. Wszystkie perony otrzymają wiaty, ławki, nowoczesne oświetlenie oraz podjazdy dla osób z ograniczoną mobilnością.
Zwiększenie przepustowości linii
Dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, Piotr Bruss, zwrócił uwagę na budowę nowych mijanek w Roszkowie Wągrowieckim oraz Grylewie. Te rozwiązania pozwolą na zwiększenie liczby kursujących pociągów i lepsze przygotowanie rozkładów jazdy przez przewoźników.
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak wyraził przekonanie, że modernizacja przyczyni się do włączenia mieszkańców gminy Gołańcz w system intensywnych połączeń z Poznaniem oraz otworzy możliwości komunikacji z sąsiednim województwem kujawsko-pomorskim.
Harmonogram realizacji
Wykonawcą robót zostało przedsiębiorstwo PORR S.A. Zgodnie z harmonogramem, prace rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca 2025 roku. Całość inwestycji ma zostać ukończona do końca 2026 roku. Projekt otrzyma współfinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Przywrócenie połączenia kolejowego na trasie Gołańcz-Panigródz stanowi element szerszego planu rozwoju sieci kolejowej w regionie. W ramach prac utrzymaniowych planowana jest także wymiana nawierzchni na odcinku do Kcyni i Nakła nad Notecią, co dodatkowo wzmocni alternatywne połączenie między największymi miastami Wielkopolski i Kujaw.