Zarząd Dróg Miejskich planuje wprowadzenie strefy płatnego parkowania na poznańskich Ogrodach. Nowe rozwiązania mają uporządkować chaos komunikacyjny i ułatwić mieszkańcom znalezienie miejsca postojowego. Zmiany wejdą w życie pod koniec 2026 roku.
Problemy z parkowaniem
Mieszkańcy Ogrodów od dawna borykają się z problemami parkingowymi. Specyfika tego obszaru sprawia, że codziennie ściąga tu tysiące osób. Działają tutaj wydziały Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, trzy placówki edukacyjne oraz trzy specjalistyczne szpitale. Dodatkowo znajduje się tu kościół i cmentarz przy Nowinie. Kluczowym punktem jest pętla tramwajowo-autobusowa, stanowiąca jeden z głównych węzłów przesiadkowych dla mieszkańców zachodnich dzielnic i osób dojeżdżających z okolicznych gmin.
Taka koncentracja różnych funkcji oznacza, że na Ogrody przyjeżdżają pracownicy, studenci, pacjenci szpitali oraz uczniowie. Wielu z nich korzysta z samochodu, co w dni robocze prowadzi do całkowitego zapełnienia dostępnych miejsc parkingowych.
Chaos komunikacyjny i interwencje straży
Sytuacja na drogach jest dramatyczna. Kierowcy regularnie łamią przepisy, parkując na chodnikach bez zachowania wymaganego półtora metra szerokości dla pieszych. Pojazdy często blokują okolice przejść dla pieszych, zajmują przestrzeń w pobliżu skrzyżowań, a nawet stoją na terenach zielonych.
Skala problemu pokazuje statystyka interwencji Straży Miejskiej – w ubiegłym roku funkcjonariusze musieli interweniować na osiedlowych ulicach ponad 1100 razy, reagując na skargi mieszkańców.
Z inicjatywy Rady Osiedla Ogrody rozpoczęto prace nad kompleksową reorganizacją ruchu. Projekty mają zostać ukończone w 2025 roku, a wdrożenie planowane jest na połowę 2026 roku.
Nowy system przewiduje wyznaczenie 839 miejsc postojowych, w tym 17 dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami. Wszystkie miejsca będą oznakowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, co ma wyeliminować nielegalne parkowanie i poprawić bezpieczeństwo.
Na Dobrej, Hożej, Miłej, Szczęsnej i Kajki wprowadzona zostanie strefa zamieszkania. Oznacza to pierwszeństwo dla pieszych, którzy będą mogli swobodnie poruszać się po jezdni, podczas gdy pojazdy nie będą mogły przekraczać 20 km/h. Z kolei na Wilkońskich i Nałkowskiej obowiązywać będzie strefa Tempo 30 z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.
Złota na odcinku między Radosną a Piękną stanie się jednokierunkowa. Na Nowinie, Miodowej, Szafirowej i Cienistej wprowadzony zostanie zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 3,5 tony.
Dodatkowe zmiany w infrastrukturze
Planowane są również place do zawracania na końcach dróg bez przejazdu – dotyczy to Złotej, Grodziskiej, Wiosennej, Botanicznej, Miłej, Lindego, Kościelskiego, Niemcewicza i Wilkońskich. Na węższych dwukierunkowych ulicach ustanowione zostaną pierwszeństwa przejazdu.
Rowerzyści zyskają kontraruchy na Złotej, Swojskiej i Szafirowej. Dodatkowo zamontowane będą trzy progi zwalniające na Nowinie, Złotej i Pięknej.
Szczegółowe projekty organizacji ruchu dla poszczególnych ulic będą dostępne na stronie ZDM od 9 czerwca.
Zasady działania strefy płatnego parkowania
Strefa płatnego parkowania ma ruszyć pod koniec 2026 roku. Będzie funkcjonować od poniedziałku do piątku między 8:00 a 20:00. Pierwsze trzy godziny postoju pozostaną bezpłatne.
Po przekroczeniu tego limitu obowiązywać będą stawki identyczne jak w sąsiednich strefach na Jeżycach, Łazarzu czy Wildzie. Od września 2025 roku wprowadzona zostanie dwutaryfowość – mieszkańcy Poznania płacący podatki w mieście będą korzystać z niższych stawek.
Dla pozostałych użytkowników pierwsza godzina kosztować będzie 5 zł, druga – 6 zł, trzecia – 7 zł, a każda kolejna – 5 zł. Poznaniacy zapłacą odpowiednio: 4 zł, 4,70 zł, 5,50 zł i 4 zł.
Opłaty będzie można uiszczać przez aplikacje mobilne lub w kasach Biura Strefy Płatnego Parkowania. Parkometry nie będą instalowane.
Zameldowani mieszkańcy płacący podatki na rzecz miasta otrzymają identyfikatory parkingowe za 40 zł miesięcznie (od września), umożliwiające bezterminowe parkowanie w całej strefie.
Spotkania z mieszkańcami
Wprowadzenie strefy płatnego parkowania wymaga zgody Rady Miasta Poznania w formie uchwały. Przed podjęciem decyzji zaplanowano spotkania informacyjne z mieszkańcami.
Pierwsze odbędzie się 10 czerwca w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej przy Szamarzewskiego 78/82 (wejście od Szamotulskiej 67) w godz. 8:00-11:00 i 16:00-19:00.
Drugie spotkanie zaplanowano na 12 czerwca w IV Liceum Ogólnokształcącym przy Swojskiej 6, również w godz. 8:00-11:00 i 16:00-19:00.
Podczas spotkań mieszkańcy będą mogli porozmawiać z pracownikami Zarządu Dróg Miejskich, Biura Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz radnymi.