Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 24 maja, 2025

Poznań: Rozpoczęła się kampania #MakeAmazonPay

W Czarny Piątek, 27 listopada, pracownicy Amazon, związki zawodowe, w tym OZZ Inicjatywa Pracownicza, w ramach koalicji Amazon Workers International rozpoczęli kampanię mającą skłonić firmę, by zaczęła uczciwie płacić  pracownikom.

Jak informuje związek zawodowy Inicjatywa Pracownicza, działający od 2014 r. w polskich magazynach Amazon, pracownicy Amazon w Polsce od listopada protestują pod hasłem „2 000 zł dla każdego”, domagając się godnych zarobków i dodatków. „Amazon stał się korporacją wartą bilion dolarów, podczas gdy pracownicy w magazynach Amazona ryzykują życie za niskie płace” – uważają. – „Wszyscy wiemy, że to nie jest w porządku. Czas zmusić Amazon do płacenia #MakeAmazonPay”.

Okres świąt w czasie pandemii oznacza więcej zamówień od klientów. Amazon jest jedną z najpotężniejszych korporacji na świecie, na której czele stoi Jeff Bezos, najbogatszy człowiek na świecie. W czasie pandemii Amazon stał się korporacją wartą ponad bilion dolarów, a Bezos został pierwszą w historii osobą, której prywatny majątek osiągnął 200 miliardów dolarów.

Tymczasem, gdy pracownicy magazynowi Amazona ryzykują życie za niskie płace, ślad węglowy giganta urósł do rozmiarów większych niż ślad dwóch trzecich spośród wszystkich krajów na Ziemi, a Amazon płaci podatek korporacyjny bliski zeru. To nie jest w porządku.

Rozwijające się biznesy Amazon w zakresie dostaw i komputerów w chmurze przyspieszają globalne załamanie klimatu. Jak wszystkie wielkie korporacje, sukces Amazona byłby niemożliwy bez instytucji publicznych, które obywatele budowali wspólnie przez pokolenia. Jednakże zamiast oddać z powrotem społeczeństwom, które pomogły jej się rozwinąć, korporacja pozbawia je dochodów z podatków, pokonując światowe rekordy w unikaniu podatków. W 2019 roku Amazon zapłacił zaledwie 1,2% federalnego podatku dochodowego w USA, kraju, w którym ma swoją siedzibę, w porównaniu z 0% z dwóch poprzednich lat.

„Sukces Amazona nie byłby możliwy bez pracowników, środowiska oraz instytucji publicznych” – piszą w postulatach pracownicy korporacji. – „Amazon zabiera za dużo i oddaje za mało. Czas zmusić Amazon do płacenia. Jesteśmy pracownikami, działaczami i obywatelami z całego świata, łączącymi się w kampanii Make Amazon Pay, by Amazon uczciwie płacił pracownikom, płacił za swój wpływ na środowisko i płacił podatki”.

Pracownicy Amazona żądają:
1. Poprawy miejsc pracy poprzez:
• podnoszenie płac pracowników we wszystkich magazynach Amazona zgodnie z rosnącym bogactwem korporacji, w tym płaca z tytułu ryzyka i premia za godziny szczytu;
• wynegocjowanie odpowiedniego czasu przerw w celu zapewnienia bezpiecznej pracy;
• zawieszenie surowego reżimu produktywności i nadzoru, jakim posługiwał się Amazon, aby tłamsić pracowników, co narusza ich prawa i zagraża ich bezpieczeństwu;
• rozszerzenie płatnego zwolnienia chorobowego na wszystkich pracowników Amazona, tak aby żaden pracownik nie musiał wybierać między swoim zdrowiem a pracą;
• umożliwienie pracownikom w zakładach bez reprezentacji miejsc pracy samodzielnego wyboru komisji ds. zdrowia i bezpieczeństwa, które negocjują z Amazonem, aby zapewnić bezpieczne tempo pracy, które pozwoli uniknąć powtarzających się obrażeń;
• ujawnienie protokołu korporacji do śledzenia i zgłaszania przypadków zarażenia się wirusem COVID-19, a także zaktualizowanych list przypadków infekcji i zgonów wśród wszystkich pracowników w magazynach Amazona według obiektu.

2. Zapewnienia wszystkim bezpieczeństwa pracy poprzez:
• zakończenie wszelkich form zatrudnienia dorywczego i pozornego samozatrudnienia lub statusu podwykonawcy;
• ustanowienie przyzwoitych, przejrzystych procedur, dzięki którym pracownicy mogą wyrażać obawy i krytykę bez strachu przed karą;
• natychmiastowe przywrócenie do pracy wszystkich pracowników zwolnionych za zabranie głosu w sprawach dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa pracowników i klientów Amazona; angażowanie się w organizowanie współpracowników; lub z powodu selektywnego egzekwowania polityk wewnętrznych.

3. Szanowanie powszechnych praw pracowniczych poprzez:
• zakończenie niszczenia związków, poszanowanie prawa pracowników do samoorganizowania się i prawa związków do promowania interesów pracowników oraz natychmiastowe zaprzestanie wszelkich form szpiegowania pracowników i organizatorów;
• zapewnienie związkom dostępu do miejsc pracy Amazona w celu informowania pracowników o korzyściach wynikających z bycia w związku oraz zapewnienie wszystkim pracownikom możliwości swobodnej decyzji o przystąpieniu do związku, bez obawy o odwet;
• targowanie się ze związkami, gdziekolwiek są obecne, w celu osiągnięcia układów zbiorowych dotyczących warunków i standardów zatrudnienia pracowników w Amazonie;
• zapewnienie praw pracowników w całym łańcuchu dostaw Amazona na całym świecie;
• dzielenie się władzą z pracownikami, na przykład poprzez przyjmowanie przedstawicieli pracowników wybranych przez ich współpracowników na różnych szczeblach zarządzania oraz zwiększanie możliwości otrzymania przez pracowników nie tylko udziałów w korporacji, ale także praw głosu, tak aby firma przeszła w kierunku modelu demokratycznych rządów.

4. Działanie w sposób zrównoważony poprzez:
• zobowiązanie się do zerowej emisji do 2030 r.;
• zakończenie wszystkich niestandardowych kontraktów Amazon Web Services dla firm paliw kopalnych w celu przyspieszenia wydobycia ropy i gazu;
• położenie kresu współudziałowi Amazona w rasizmie środowiskowym, w tym poprzez przejście na pojazdy elektryczne najpierw w społecznościach najbardziej dotkniętych zanieczyszczeniem korporacji;
• zaprzestanie wszelkiego sponsorowania zaprzeczania zmianie klimatu;
• angażowanie pracowników, którzy mają prawo wiedzieć, jak ich pracodawca będzie działał w sposób zrównoważony, poprzez proces
Sprawiedliwej Transformacji.

5. Odpłacanie się społeczeństwu poprzez:
• płacenie podatków w krajach, w których prowadzona jest rzeczywista działalność gospodarcza, zakończenie nadużyć podatkowych poprzez: przenoszenie zysków, luki prawne, korzystanie z rajów podatkowych oraz zapewnienie pełnej przejrzystości podatkowej;
• zaprzestanie antykonkurencyjnych praktyk biznesowych, które prowadzą do monopolizacji;
• zakończenie partnerstw z siłami policyjnymi i władzami imigracyjnymi, które są instytucjonalnie rasistowskie;
• zagwarantowanie prywatności i poufności wszystkich aplikacji i oprogramowania Internetu Rzeczy, produkowanych bądź sprzedawanych przez Amazona, w tym urządzeń Alexa/Echo; a także usług streamingowych i w chmurze;
• zatrzymania tworzenia, udostępniania i sprzedaży urządzeń i oprogramowania, które rozbudowują praktyki masowej inwigilacji, takie jak Amazon Ring, czy rozpoznawanie twarzy/oprogramowanie biometryczne, takie jak Rekognition.

Akcja rozpoczęła się o wschodzie słońca w Japonii, a zakończy o zachodzie słońca w Stanach Zjednoczonych.

OZZ Inicjatywa Pracownicza, el

Strona głównaBiznes i FinansePoznań: Rozpoczęła się kampania #MakeAmazonPay