Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 27 czerwca, 2025

Poznań: Droższa strefa? 20 procent mniej samochodów w centrum

ZDM sprawdził, jak wygląda parkowanie w centrum półtora miesiąca po wprowadzeniu wyższych stawek w strefie. I stwierdził, że liczba samochodów zmniejszyła się nawet o 20 procent, za to zwiększyła się rotacja aut. A o to właśnie chodziło.

Poznańska Strefa Płatnego Parkowania od początku czerwca funkcjonuje na nowych zasadach. Celem ich wprowadzenia było zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do ścisłego centrum, zwiększenie rotacji parkujących aut i ułatwienie parkowania mieszkańcom. Równie istotne jest uszczelnienie systemu uzyskiwania identyfikatora mieszkańca.

– Możemy zaobserwować już pierwsze efekty wprowadzonych zmian – mówi Piotr Libicki, zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. Przestrzeni Publicznej. – Z relacji naszych kontrolerów wynika, że już w czerwcu liczba samochodów parkujących w śródmieściu zmniejszyła się o ok. 15% do 20%. Zwiększył się poziom rotacji aut, szczególnie w soboty. Znalezienie wolnego miejsca postojowego stało się dzięki temu zdecydowanie łatwiejsze. Jesienią planujemy przeprowadzenie badania rotacji i napełnienia miejsc postojowych na wybranych ulicach, co umożliwi dokładną ocenę wprowadzonych zmian.

Najważniejszą zmianą było uruchomienie na terenie Starego Miasta oraz fragmencie Jeżyc Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, która w centrum funkcjonuje od 1 czerwca, a na Jeżycach od 1 lipca. Jej wdrożenie umożliwiła znowelizowana ustawa o drogach publicznych, która pozwala urealnić stawki za postój pojazdów w ścisłych centrach miast oraz wprowadzić opłaty również w weekendy. W Poznaniu za postój w strefie śródmiejskiej zapłacić trzeba od 7 zł za godzinę na Starym Mieście i od 5 złotych za godzinę na Jeżycach. W tym drugim przypadku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obejmuje teren od ul. Roosevelta do ul. Polnej i ul. Kościelnej, wraz z ul. św. Floriana. Ponadto płatny postój zaczął obowiązywać również w soboty (od 8:00 do 18:00), a w tygodniu wydłużono go o dwie godziny (od 8:00 do 20:00).

Zmianie uległy również stawki za postój na pozostałym obszarze SPP, tj. na Jeżycach do ul. Przybyszewskiego i Żeromskiego oraz w okolicy Międzynarodowych Targów Poznańskich. Od początku czerwca pierwsza godzina parkowania kosztuje tu 3,50 zł.

Nowe zasady obowiązują także przy uzyskaniu identyfikatora mieszkańca ŚSPP/SPP. Od 1 czerwca br. ubiegać się o niego mogą wyłącznie osoby zameldowane w Poznaniu na pobyt stały lub tymczasowy i płacące tutaj podatki. Stąd konieczność okazania przy zakupie identyfikatora pierwszej strony ostatniego zeznania podatkowego. Koszt identyfikatora to od początku czerwca 30 złotych miesięcznie za pierwszy samochód. Osoby opłacające cały rok z góry otrzymują jeden miesiąc gratis. Dodatkowym ułatwieniem dla posiadaczy identyfikatorów jest nowy, uproszczony podział Strefy na trzy sektory: Centrum (Stare Miasto), Jeżyce i Łazarz (okolice MTP). Oznacza to, że mieszkańcy mogą parkować w dowolnym miejscu na obszarze dużego sektora, do którego przypisany jest identyfikator.

– Dzięki zmianom sposobu przyznawania identyfikatorów ograniczyliśmy skalę związanych z tym nieprawidłowości. Chodzi tu szczególnie o uzyskiwanie ich przez nieuprawnione osoby, na przykład mieszkające poza Poznaniem – dodaje Piotr Libicki.

Z uwagi na trwające wakacje i stan epidemii, które wpływają na sytuację na drogach, do pełnej oceny zmian wprowadzonych w Strefie Płatnego Parkowania potrzeba jeszcze czasu.

ZDM, el

Obserwuj nas w Google News!

Nie przegap najnowszych artykułów i wiadomości. Dołącz do naszych czytelników w Google News.

Obserwuj nas w Google News

Masz dla nas ważną informację?

Zauważyłeś problem w mieście? Masz ciekawe zdjęcie, historię lub chcesz zgłosić sprawę wymagającą uwagi? Napisz do naszej redakcji i pomóż nam informować lokalną społeczność!

Skontaktuj się z nami
Strona głównaWielkopolskaPoznańPoznań: Droższa strefa? 20 procent mniej samochodów w centrum