W wieku 51 lat zmarł dr Norbert Sarnecki, uznany rzeźbiarz związany z Poznaniem. Artysta zasłynął z tworzenia monumentalnych form rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej, pozostawiając po sobie liczne dzieła w różnych miastach Polski.
Kariera artystyczna i osiągnięcia
Sarnecki był doktorem sztuki, który swoją działalność zawodową związał z Wydziałem Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Jego specjalnością były monumentalne formy rzeźbiarskie, które realizował zarówno w kameralnej, jak i wielkiej skali.
Artysta otrzymał prestiżowe wyróżnienia za swoją twórczość. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie rzeźby, broniąc pracy zatytułowanej „Nie-pomniki w przestrzeni miasta”. Za tę dysertację został uhonorowany Nagrodą Miasta Poznania. Dodatkowo jego dorobek został doceniony Złotym Medalem Satyrykonu.
Znaczące dzieła w przestrzeni publicznej
Portfolio zmarłego rzeźbiarza obejmuje liczne realizacje w różnych miastach. W Lesznie można podziwiać pomnik Stanisława Grochowiaka, natomiast w Pile znajduje się ławeczka Stanisława Staszica. Środa Wielkopolska może poszczycić się Pomnikiem Powstańców Wielkopolskich autorstwa Sarneckiego. Artysta pozostawił również swój ślad w stolicy – w warszawskim Parku Fontann umieścił Ławeczkę Lindley.
Szczególne miejsce w dorobku artysty zajmują rzeźby znajdujące się na poznańskim skwerze Zielone Ogródki im. Zdzisława Zakrzewskiego. Wokół fontanny rozmieszczono trzy charakterystyczne figury, które niosą ze sobą głębsze przesłanie ekologiczne.
Przesłanie ekologiczne w sztuce
Kompozycja na skwerze Zielone Ogródki składa się z trzech postaci, z których każda reprezentuje inny aspekt relacji człowieka z naturą. Pierwsza z nich to figura zadbanego, dobrze odżywionego mieszkańca miasta, potocznie nazywanego profesorem. Druga przedstawia bosą dziewczynkę, która pragnie zanurzyć stopy w wodzie. Trzecia rzeźba ukazuje chłopca z psem, którzy z niepokojem wyczekują deszczu.
Przez te obrazy Sarnecki chciał zwrócić uwagę społeczeństwa na wyzwania ekologiczne, z jakimi mierzy się współczesny świat w XXI wieku. Jego dzieła miały skłaniać do refleksji nad stanem środowiska naturalnego i odpowiedzialnością człowieka za jego ochronę.