Cyfrowe kompetencje dla każdego – nie luksus, lecz konieczność

Nie chodzi o to, by wszyscy stali się ekspertami IT. Ważne jest, aby każdy czuł się pewnie w cyfrowym świecie i potrafił korzystać z jego możliwości w sposób świadomy i bezpieczny.

Współczesny świat stawia przed obywatelami nowe wyzwania. Umiejętność korzystania z technologii przestała być dodatkową zaletą – stała się koniecznością. Tymczasem wciąż wielu Polaków ma trudności z podstawowymi czynnościami online, takimi jak wyszukiwanie informacji, korzystanie z e-usług czy dbanie o bezpieczeństwo w sieci. Jakie konsekwencje niesie to dla społeczeństwa i co można zrobić, aby poprawić tę sytuację?

Polska na tle Europy

Zgodnie z danymi Eurostatu, jedynie 44% Polaków w wieku 16–74 lata posiada co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe, co plasuje nasz kraj na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej. Dla porównania, średnia unijna wynosi 54%. Brak tych umiejętności przekłada się na trudności w załatwianiu spraw urzędowych, ogranicza dostęp do usług zdrowotnych online i utrudnia aktywność zawodową.

„Internet stał się integralną częścią życia społecznego. W tym kontekście, brak dostępu lub zdolności korzystania z technologii cyfrowych i Internetu staje się źródłem wykluczenia cyfrowego, które oddziela jednostki lub grupy od pełnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym” – zauważają autorzy raportu „Wykluczenie cyfrowe w społeczeństwie informacyjnym” (Źródło: Instytut Piastów Śląskich, 2023 r.).

Codzienne wyzwania i potrzeba edukacji

Braki w kompetencjach cyfrowych dotyczą różnych grup społecznych – zarówno seniorów, jak i osób młodszych, które choć sprawnie korzystają z mediów społecznościowych, często nie posiadają umiejętności oceny wiarygodności informacji czy ochrony prywatności. Aby przeciwdziałać tym problemom, w całym kraju realizowane są inicjatywy edukacyjne, których celem jest podnoszenie świadomości i umiejętności cyfrowych. W ich ramach prowadzone są szkolenia i warsztaty, podczas których uczestnicy uczą się m.in.:

  • wyszukiwania i weryfikacji informacji online,
  • bezpiecznego korzystania z e-usług,
  • ochrony danych osobowych i prywatności w sieci,
  • skutecznej komunikacji i współpracy w środowisku cyfrowym.

Jak można rozwijać kompetencje cyfrowe?

Nie każdy ma dostęp do formalnych kursów, ale istnieje wiele sposobów na samodzielną naukę:

  • Testowanie nowych narzędzi – samodzielna eksploracja aplikacji i stron internetowych pomaga zrozumieć ich działanie.
  • Korzystanie z zasobów edukacyjnych online – dostępnych jest wiele bezpłatnych kursów i poradników na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • Wspólna nauka – wymiana doświadczeń między pokoleniami może być skuteczną metodą nauki.

Wspólny cel – dostępność i inkluzywność

Rozwijanie kompetencji cyfrowych jest kluczowe dla aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym. Działania edukacyjne skierowane do różnych grup społecznych mogą pomóc w likwidowaniu barier i wyrównywaniu szans. W Polsce rozwijają się inicjatywy edukacyjne, takie jak Kluby Rozwoju Cyfrowego (KRC), które mają na celu wspieranie mieszkańców w rozwoju kompetencji cyfrowych. W przyszłości będą to przestrzenie, w których uczestnicy będą mogli zdobywać nowe umiejętności w dostosowanym do ich potrzeb tempie, pod okiem doświadczonych Edukatorów i Edukatorek. Więcej informacji o tej inicjatywie można znaleźć na dedykowanej stronie: https://krc.fioi.org/.

Fundacja Międzynarodowy Instytut Outsourcingu
e-mail: fioi@fioi.org

Tel: 55 239 48 74

Artykuł sponsorowany

Obserwuj nas w Google News!

Nie przegap najnowszych artykułów i wiadomości. Dołącz do naszych czytelników w Google News.

Obserwuj nas w Google News

Masz dla nas ważną informację?

Zauważyłeś problem w mieście? Masz ciekawe zdjęcie, historię lub chcesz zgłosić sprawę wymagającą uwagi? Napisz do naszej redakcji i pomóż nam informować lokalną społeczność!

Skontaktuj się z nami
Strona głównaArtykuł SponsorowanyCyfrowe kompetencje dla każdego – nie luksus, lecz konieczność