Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Wielkopolska: Pociągi wrócą na trasę Śrem – Czempiń?

– Reaktywacja linii kolejowej na trasie Śrem – Czempiń jest możliwa, a uruchomienie na nich połączeń jest bardzo wskazane – mówił dziś Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podczas konferencji prasowej, po spotkaniu zainteresowanych stron.

– Z opracowania technicznego wynika, że szacowane koszty tego przedsięwzięcia wynoszą 160-200 mln zł, a liczba pasażerów, którzy korzystać będą z tego połączenia w przyszłości to nawet 6 – 7 tysięcy na dobę. Oprócz mieszkańców Czempinia i Śremu są to także mieszkańcy gmin położonych w pobliżu trasy, czyli Brodnicy, Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia – powiedział Wojciech Jankowiak.

Reaktywacja połączenia znalazła się także w rządowym programie „Kolej plus”, co oznacza, że prace związane z przywróceniem ruchu pasażerskiego na tej linii mają szansę na otrzymanie w nadchodzącej perspektywie finansowej wsparcia z budżetu państwa.

Obecny na spotkaniu Starosta Poznański Jan Grabkowski, Wiceprezes Stowarzyszenia Metropolia podkreślił, że zadaniem samorządów jest organizacja dobrej, sprawnej komunikacji dla mieszkańców, dlatego włączamy się w finansowanie połączeń, m.in. aglomeracji śremskiej z resztą metropolii. – Myślimy perspektywicznie, bo bez tego rozwój rynku pracy będzie niemożliwy – dodał Andrzej Lewandowski, Burmistrz Śremu.

Przypomnijmy, że w styczniu zakończyły się prace nad zleconym przez samorząd województwa dokumentem mającym pokazać analizę kosztów i korzyści w celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego na linii – Czempiń. Wszystkie prace przygotowawcze mają się zakończyć w 2021 roku. Połączenie funkcjonować miałoby w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Linia Śrem – Czempiń o długości ponad 20 km wybudowana została w 1885 roku. W 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie, a 19 grudnia 2002 roku PKP PLK SA przekazał ją do zasobów PKP SA w celu fizycznej likwidacji. Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca. Popularność tego połączenia jest tak duża, że podróżni na tej linii sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to wspólne przedsięwzięcie Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz 40 gmin i 10 powiatów oparte na zasadzie solidaryzmu. PKM to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce. To system regularnych kolejowych połączeń regionalnych o częstotliwości kursowania pociągów w godzinach szczytu co ok. 30 minut. PKM obejmuje swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania. 10 czerwca 2018 roku pierwsze połączenia w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zostały uruchomione na liniach do Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca, natomiast we wrześniu pociągi z logo PKM dojechały do Swarzędza.

W tym roku, na czerwiec planowane jest włączenie do systemu PKM połączeń kolejowych na linii Poznań – Gniezno, natomiast w drugiej połowie roku planuje się przedłużenie linii, która obecnie kończy się w Swarzędzu, do Kostrzyna. Na pozostałych liniach poznańskiego węzła kolejowego, połączenia PKM będą uruchamiane sukcesywnie wraz z końcem remontów tych linii, do 2021 roku.

Funkcjonowanie PKM ma służyć zmniejszeniu ruchu samochodowego w stolicy metropolii poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania ze zbiorowego transportu publicznego.O popularności pasażerskiego transportu kolejowego funkcjonującego w ramach PKM mogą świadczyć rekordowe wyniki zanotowana w ubiegłym roku przez Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., przewoźnika obsługującego połączenia w ramach PKM. W 2018 roku Koleje Wielkopolskie przewiozły ponad 2 mln pasażerów więcej niż w roku 2017.

Autor: UM

Strona głównaWielkopolskaWielkopolska: Pociągi wrócą na trasę Śrem – Czempiń?