czwartek, 28 marca, 2024

Poznań: ZTM rozbudowuje system informacji pasażerskiej. Ma być łatwiej

Nowe symbole na wyświetlaczach oznaczające objazdy, dodatkowe, lepiej widoczne oznaczenia nieczynnych przystanków i wielkoformatowe naklejki. Wszystko to ma pomóc w tworzeniu bardziej intuicyjnej i łatwiejszej informacji pasażerskiej.

“Zarząd Transportu Miejskiego w celu ułatwienia pasażerom korzystania z komunikacji zbiorowej konsekwentnie rozbudowuje system informacji pasażerskiej” – informuje miejska jednostka.

Działanie jak najbardziej słuszne, ponieważ w obecnym ogromie remontów i zmian tras, bywa, że z dnia na dzień nawet najbardziej doświadczeni weterani miejskiej komunikacji mogą się pogubić.

Dlatego od na wyświetlaczach w pojazdach jest dodatkowy symbol oznaczający zmiany tras, żeby zdezorientowani pasażerowie nie jechali w kierunku przeciwnym do zamierzonego.
“Nowość ma kształt wygiętej strzałki lub “żmijki” i informuje o zmianie trasy linii tramwajowej lub autobusowej” – wyjaśnia ZTM. – “Taki symbol – na razie testowo – znajduje się na wyświetlaczach części tras tramwajowych i autobusowych, między innymi na liniach numer 3, 4, 8, 9, 12, 13, 15, 17, 163, 190 i 832”.

Od października takie rozwiązanie będzie już stosowane na wszystkich liniach komunikacyjnych. Ale uwaga: piktogram zmiany trasy nie będzie się znajdował na tablicy pojazdu cały czas, a tylko przez 14 dni od momentu wprowadzenia objazdu.
– Informacja o zmianie jest dla pasażera istotna przez kilka, kilkanaście dni od jej wprowadzenia – tłumaczy Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Jeśli zmiana trwa dłużej niż 2 tygodnie, wiele osób przyzwyczaja się do nowej trasy. Wyświetlanie komunikatu o zmodyfikowanej trasie, co trwa przez przykładowo 5 miesięcy, nie sprawdza się i może być mylące. Dlatego chcemy zmodyfikować informacje na wyświetlaczach.

Celom informacyjnym służą także wielkoformatowe naklejki podłogowe w przejściach pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim. Dlaczego na podłodze? Ze względu na coraz większy wpływ smartfonów na nasze życie – pasażerowie nie patrzą na na oznakowania, rozkład jazdy, tylko w ekran smartfona, no i z przyczyn oczywistych pod nogi, więc łatwiej zauważą to, co znajduje się niejako na przedłużeniu linii wzroku, czyli na podłodze. A przynajmniej taką nadzieję ma ZTM.

Rozbudowane zostały także informacje na tzw. potykaczach znajdujących się na nieczynnych przystankach, a sama informacja o tym, że przystanek jest nieczynny, jest bardziej widoczna, by rzucała się w oczy pasażerom. Oprócz tego komunikatu na przystanku zamieszczone są też informacje o zmianach w komunikacji i transporcie zastępczym.

Strona głównaPoznańPoznań: ZTM rozbudowuje system informacji pasażerskiej. Ma być łatwiej