Ułatwi kierowcy parkowanie, rozpozna stację ładowania i podłączy się do niej, zmniejszy zużycie energii i zadba o bezpieczeństwo pasażerów. Nowy system wsparcia kierowców autobusów przeszedł już pierwsze testy.
Firma Solaris w konsorcjum z Politechniką Poznańską rozwija zaawansowany system wsparcia kierowców autobusów miejskich, głównie elektrycznych.
– Od wielu już lat Politechnika Poznańska jest dla nas partnerem w rozwoju technologii napędowej oraz różnego rodzaju systemów wchodzących w skład wyposażenia naszych autobusów – mówi Michał Pikuła, Dyrektor Działu Rozwoju Autobusów Solaris Bus & Coach. – Dzięki ścisłej współpracy jesteśmy w stanie oferować klientom lepsze, bardziej nowoczesne rozwiązania, przydatne w codziennej eksploatacji pojazdów. Ten projekt znacznie ułatwi codzienną pracę kierowcy autobusu, i umożliwi mu precyzyjne, a przede wszystkich bezpieczne manewrowanie.
System, nad którym wspólnie pracują inżynierowie Solarisa oraz poznańskiej Politechniki, ułatwi kierowcy autobusu wykonywanie prostych i złożonych manewrów: jazdę przód-tył czy parkowanie, ale będzie też nieocenionym wsparciem w wykonywaniu precyzyjnych czynności, np. przy dokowaniu pantografu do stacji ładowania, co szczególnie w przypadku pojazdów przegubowych może nastręczać niemałych trudności. Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów i kierowców autobusów w ruchu miejskim, a ponadto będzie pomocny dla przewoźników podczas manewrów na terenie zajezdni. Nowy system zapewni także optymalne zużycie energii przez pojazd.
W ostatnich tygodniach w ramach projektu przed Stadionem Miejskim w Poznaniu przeprowadzone zostały pierwsze udane testy systemu ADAC (Zaawansowany system wsparcia precyzyjnych manewrów dla kierowców autobusów miejskich jednosegmentowych i przegubowych). Na potrzeby badań Biuro Rozwoju Solarisa zaprojektowało i zamontowało mobilny maszt ładowarki pantografowej, który umieszczono na placu przed stadionem. Firma Solaris dostarczyła także autobus z zainstalowanym systemem, zaprojektowanym i dostarczonym przez Politechnikę Poznańską.
Dzięki zaawansowanemu urządzeniu autobus potrafi rozpoznawać maszt ładowarki, a dzięki temu będzie umiał precyzyjnie wskazać prowadzącemu pojazd, gdzie zadokować pantograf pod stację ładowania. Dzięki oprogramowaniu, nad którym pracuje konsorcjum, pojazd będzie jednocześnie dokonywać samolokalizacji i tworzyć mapę swojego otoczenia – po to, aby móc wykrywać na niej innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, system oparty jest o sieć neuronową, dzięki czemu będzie potrafił rozpoznawać zadane mu obiekty w różnych warunkach atmosferycznych.
Dane przesyłane z czujników systemu ADAS zostaną przeanalizowane, aby jak najlepiej wykorzystać i dostroić działanie oprogramowania. Testy pozwolą również sprawdzić działanie algorytmów podczas dokowania pojazdu pod stację i zoptymalizować ich wartości. Testowany system przeznaczony jest docelowo dla pojazdów elektrycznych.
Solaris, el