Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 20 kwietnia, 2024

Poznań: Rowery miejskie nie cieszą się już zainteresowaniem? Ogromny spadek wypożyczeń

Ponad 320 tys. wypożyczeń i ponad 16 tys. nowych użytkowników – ZTM podsumował tegoroczny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W porównaniu do sezonu 2020 to spadek o około 40 proc.!

“Na taki wynik złożyło się wiele czynników” – wyjaśnia ZTM – “takich jak coraz powszechniejsze korzystanie z innych niż rowery miejskie, indywidualnych form przemieszczania się (hulajnogi, skutery i inne) oraz masowa przesiadka na rowery prywatne. W marcu, na początku sezonu, nie sprzyjała pogoda, co też miało wpływ na chęć do jazdy rowerem. Z kolei w kwietniu przemieszczanie się było mocno ograniczone ze względu na pandemię covid-19”.

ZTM przypomina też, że w tym roku po raz kolejny użytkownicy otrzymali dodatkowe strefy wypożyczeń i więcej rowerów bezstacyjnych. A sam rower miejski, jako ważny element miejskiego systemu przemieszczania się, został bardziej związany z klasycznym transportem miejskim: posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym mogli nadal korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM.

Użytkownicy, którzy nie posiadali biletu okresowego, za pierwsze 30 minut wypożyczenia płacili symboliczną złotówkę. Dzięki wprowadzeniu tej symbolicznej opłaty udało się odwrócić negatywny trend malejących wpływów do budżetu miasta z wypożyczeń PRM. W sezonie 2020 wpływy te wyniosły prawie 440 tys. zł, a we właśnie zakończonym – prawie 640 tys. zł.

– Spadek liczby wypożyczeń jest stałym trendem począwszy od roku 2019 – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Można powiedzieć, że PRM padł ofiarą własnego sukcesu. Po rekordowym sezonie 2018 wiele osób przekonało się do zdrowych i ekologicznych dojazdów rowerem, ale też mnóstwo użytkowników zmieniło rower miejski na prywatny. W dużej mierze wpływ na taki stan miał także znaczący rozwój infrastruktury rowerowej w Poznaniu w ostatnich latach.

Mimo mniejszej liczby wypożyczeń, do systemu przystąpiło więcej nowych użytkowników (16.131), niż rok temu (14.277).

W przyszłym roku PRM zostanie rozbudowany o kolejnych 7 stref roweru IV generacji, w których znajdzie się dodatkowych 87 rowerów. Lokalizacje nowych stref są obecnie uzgadniane.

Warto dodać, że rok 2022 będzie ostatnim rokiem obowiązywania umowy z obecnym operatorem, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego już od kilku miesięcy prowadzi intensywne prace analityczne, które dadzą odpowiedź, w jakim kierunku i w jakiej formie zostanie zaproponowane funkcjonowanie systemu rowerów publicznych w przyszłości.

Najwięcej wypożyczeń PRM odnotowano 9 maja – 2928, a użytkownik-rekordzista wynajmował rower miejski 1191 razy. Natomiast najczęściej wypożyczanym rowerem (433 razy) był bicykl 3 generacji o numerze 68385.

Największą popularnością wśród stacji 3G PRM były (nazwa stacji i liczba wypożyczeń): Kórnicka – 4439, Półwiejska – 3839, Most Teatralny – 3219.

Największą popularnością wśród stref 4G PRM były (nazwa stacji i liczba wypożyczeń): Kórnicka – 3121, Półwiejska – 2155, Plac Wiosny Ludów – 2152.

Najbardziej popularne trasy przejazdu Poznańskim Rowerem Miejskim – sezon 2021 (trasa i liczba przejazdów):

Junikowo – Plewiska Miętowa – 714
Os. Sobieskiego – UAM Pływalnia – 540
Kórnicka – Zielona – 468
Os. Sobieskiego – UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa – 453
Kurpińskiego – Jasna Rola – 422
Dworzec Autobusowy PKS – Prądzyńskiego / Kosińskiego – 388
Zielona – Kórnicka – 377
Malta SKI – Galeria Malta – 370
UAM Pływalnia – Os. Sobieskiego – 354
Główny – Rynek Jeżycki – 331

Źródło: ZTM

Strona głównaPoznańPoznań: Rowery miejskie nie cieszą się już zainteresowaniem? Ogromny spadek wypożyczeń