Wszyscy wybierający się tej zimy na imprezy organizowane przez MTP będą musieli przed wejściem pokazać paszport covidowy albo wynik testu na koronawirusa. Taką decyzję podjął zarząd Międzynarodowych Targów Poznańskich, a powodem jest wzrost zakażeń w Polsce.
O tym, że targi przymierzają się do takiej decyzji Tomasz Kobierski, prezes zarządu MTP, mówił już 9 listopada w rozmowie z 300Gospodarka, zwracając uwagę na trudną sytuację branży targowej. – Szczepienia to jedyna droga, abyśmy mogli działać, abyśmy mogli się spotykać – podkreślał. – Być może w czasie rosnącej liczby zakażeń będziemy musieli rozważyć wprowadzenie obowiązkowego paszportu covidowego, ale przy jednoczesnej dbałości o osoby niezaszczepione, które na miejscu mogłoby wykonać test i uzyskać paszport na np. 2 dni. Rozważamy różne scenariusze, a priorytetem jest bezpieczeństwo.
https://www.facebook.com/GrupaMTP/posts/1038923289983864
Prezes zwrócił uwagę, że na terenie MTP odbywają się nie tylko imprezy branżowe i wystawiennicze, ale też wiele imprez masowych czy koncertów dla mieszkańców miasta i regionu. A to oznacza, że targi muszą być miejscem naprawdę bezpiecznym. Podkreślił też, że wejście za okazaniem paszportu covidowego jest stosowane już przez wielu organizatorów imprez targowych. W Poznaniu już wprowadzono je dla uczestników kongresów i zjazdów branżowych, które się odbywają na MTP i nie budziło to żadnych kontrowersji, bo jak wynika z dotychczasowych doświadczeń pracowników MTP, 94 proc. biznesmenów jest zaszczepionych przeciwko koronawirusowi. Inaczej nie byliby w stanie prowadzić interesów.
Wpuszczanie na MTP tylko osób zaszczepionych zwiększy obecność na targach gości z Europy Zachodniej, którzy u siebie stosują te same rozwiązania – to ważne, bo po lockdownie branża targowa jest w zapaści finansowej i każdy klient czy wystawca jest podwójnie cenny. Gdyby sytuacja epidemiologiczna znów się pogorszyła do tego stopnia, że trzeba byłoby wprowadzić lockdown – branża mogłaby tego już nie wytrzymać.
I tak, jak szacują MTP, odrabianie strat potrwa długo: obecnie, mimo że imprezy targowe odbywają się już według regularnego, stałego programu, to jednak przybywa na nich około 60 proc. tych wystawców i klientów, co przed pandemią. Szczególnie spadł udział wystawców zagranicznych, a oni stanowili znaczącą grupę, zwłaszcza ci z Niemiec i Chin, dwóch największych partnerów MTP. Wprowadzenie paszportów covidowych sprawi, że przynajmniej część z nich wróci.
Straty branży targowej na świecie są szacowane na około 300 mld zł, a ponad 70 proc. firm z tej branży straciło ponad 90 proc. przychodów. Do tego doszły zwolnienia personelu – pracę straciło w sumie ponad 60 tys. osób. MTP nie musiały redukować personelu i wyszły z lockdownu obronną ręką. Przyczyniła się do tego pomoc kolejnych rządowych tarcz finansowych. Wpływy z zakończonych już imprez sprawiają, że mimo trudności spółka ten rok zakończy na plusie. Jednak to wszystko może się bardzo szybko zmienić, jak to się już okazało podczas lockdownu.
Źródło: money.pl