czwartek, 28 marca, 2024

Poznań: Czy w miejskiej komunikacji jest brudno?

Taki wniosek można wysnuć czytając raport zespołu badawczo-analitycznego PSG Polska oraz Centrum Badań Mikrobiologicznych i Autoszczepionek z Krakowa. Jednak władze miasta temu przeczą i wskazują błędy w raporcie.

Obie jednostki przeprowadziły badanie bakteriologiczne “Polska pod mikroskopem” w 10 największych miastach Polski, a więc także w Poznaniu. W każdym mieście pobrano próbki z pięciu różnych miejsc uchodzących za brudne, w tym z poręczy w komunikacji miejskiej. Wyniki nie wypadły dobrze dla stolicy Wielkopolski – okazało się, że jej komunikacja publiczna jest najbrudniejsza w Polsce.

Władze miasta zwróciły się do autorów raportu o udostępnienie szczegółów badań. PSG Polska takie dane przesłała – i okazały się one… zaskakujące.

Przede wszystkim – jak informują władze Poznania – nie było w nich odpowiedzi, z jakiego pojazdu miejskiej komunikacji i z którego miejsca pobrano próbkę badawczą. PSG Polska nie było w stanie nawet podać, czy to był autobus, czy tramwaj, czy MPK czy innego przewoźnika. Nie ma jego numeru, danych dotyczących lokalizacji czy godziny, o której odbyło się badanie. Nie wiadomo również, z jak dużej powierzchni została pobrana próbka i czym kierował się pobierający, wybierając akurat tę powierzchnię, a nie inną.

“Nie jesteśmy w stanie wskazać, czy odbyło się to w pojazdach MPK , ale możemy udzielić [informacji], że w losowo wybranym pojeździe w Poznaniu został pobrany jeden wymaz z losowo wybranej poręczy” – napisał Patryk Nowicki, dyrektor marketingu i PR PSG Polska.

W podsumowaniu badań widniało też niezależne Centrum Badań Mikrobiologicznych i Autoszczepionek z Krakowa, które próbki badało. Ale jak się okazuje – udział naukowców z CBMiA ograniczył się do przeprowadzenia analizy mikrobiologicznej dostarczonego materiału. Co prawda naukowcy udzielili też informacji, jak zbierać próbki, bo wbrew pozorom to wcale nie jest takie łatwe – ale nie wiadomo, czy te wytyczne zostały wzięte pod uwagę.

“Nikt nie zwrócił się do nas o interpretację wykonanych badań, która wbrew pozorom wymaga specjalistycznej wiedzy i nie można jej dokonywać w oparciu o Wikipedię, która cytowana jest przez twórców raportu” – pisze dr Anna Białecka, prezes zarządu CBMiA. – “Uważamy również, że przedstawienie wyników punktowych badań powierzchni jako rankingu czystości miast jest błędne”.

Zdaniem władz miasta te wszystkie argumenty sprawiają, że trudno jest brać wyniki tego raportu na poważnie: sposób zbierania próbek był wątpliwy, dały się zauważyć braki w naukowej interpretacji wyników oraz błędy metodologiczne.

Miasto podkreśla też, że dla MPK czystość jest, zwłaszcza w czasie pandemii, kwestią priorytetową: wszystkie pojazdy codziennie są myte i odkażane – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, są także cyklicznie ozonowane. Dodatkowo dezynfekowane są poręcze, biletomaty, kasowniki i inne elementy wyposażenia pojazdów, najczęściej dotykane przez pasażerów.

MPK Poznań kupiło niemal tysiąc automatycznych dezynfektorów do rąk, które znajdują się w pojazdach, zapewniając większe bezpieczeństwo, a teraz testuje oczyszczacze powietrza z funkcją ozonowania, powłoki nanosterylne oraz lampy UVC, które – o ile zostaną wdrożone – jeszcze podniosą poziom bezpieczeństwa w pojazdach.

 

Strona głównaPoznańPoznań: Czy w miejskiej komunikacji jest brudno?