Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Niedzielski: Zmiany w finansowaniu świadczeń i mniej teleporad

Jak zapowiedział minister Adam Niedzielski, z analizy NFZ wynika, że skala nadużywania teleporad jest ogromna. W związku z tym resort podjął działania dyscyplinujące – niektóre placówki nadużywające tej metody kontaktu z pacjentem nie będą miały przedłużonych umów.

– Teraz priorytetem dla nas wszystkich powinna być odbudowa zdrowia publicznego, w wymiarze indywidualnym i ogólnospołecznym – wyjaśniał dziś minister. – A to oznacza konieczność bezpośredniego kontaktu z lekarzem.

Tymczasem z tym jest spory problem, jak o tym świadczy lawina skarg do Rzecznika Praw Pacjenta oraz do oddziałów regionalnych NFZ. Wiele przychodni w zasadzie ograniczyło swoją dostępność do udzielania teleporad, co zdaniem ministra absolutnie nie powinno mieć miejsca.
– Dostępność do lekarzy, jak i całego systemu opieki zdrowotnej ma teraz kluczowe znaczenie – podkreślił. – Teleporada nie może być podstawową formą kontaktu z pacjentem. Stanowi ona wsparcie w bieżącym kontakcie z lekarzem. Blisko 40 proc. przychodni udziela więcej teleporad zdalnych niż umawia wizyt w gabinecie lekarskim.

Dlatego teraz 78 placówek, w których udział teleporad w ciągu pierwszych 4 miesięcy 2021 r. przekroczył 90 proc., nie będzie miało przedłużonych umów z NFZ na realizację świadczeń POZ. Gdy będzie trzeba – NFZ wdroży tez inne środki dyscyplinujące.
– Pacjenci przychodni POZ, których umowy wygasną mogą złożyć deklarację wyboru w innej placówce – zapewnił minister. – Razem z NFZ zapewnimy opiekę POZ każdemu choremu.

Minister przypomniał też, że pacjenci mogą skorzystać z ministerialnej Teleporady Pierwszego Kontaktu, gdzie otrzymają poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza. To jeden, bezpłatny numer dla całej Polski: 800 137 200.

 

Strona głównaBiznes i FinanseNiedzielski: Zmiany w finansowaniu świadczeń i mniej teleporad